28 Nisan 2011

Bülbül Şiir Tahlili

 Bülbül 


Bütün dünyaya küskündüm, dün akşam pek bunalmıştım: 

Nihayet bir zaman kırlarda gezmiş, köyde kalmıştım. 

Şehirden çıkmak isterken sular zaten kararmıştı; 

Pek ıssız bir karanlık sonradan vadiyi sarmıştı. 

Işık yok, yolcu yok, ses yok, bütün hilkat kesilmiş lâl… 

Bu istiğrakı tek bir nefha olsun etmiyor ihlâl. 

Muhitin hali “insaniyet”in timsalidir sandım; 

Dönüp maziye tırmandım, ne hicranlar, neler andım! 

 


 

Taşarken haşrolup beynimden artık bin müselsel yâd, 

Zalâmın sinesinden fışkıran memdûd bir feryad. 

O müstağrak, o durgun vecdi nâgâh öyle coşturdu: 

Ki vadiden bütün, yer yer, eninler çağlayıp durdu. 

Ne muhrik nağmeler, ya Rab, ne mevcamevc demlerdi: 

Ağaçlar, taşlar ürpermişti, güya Sur-ı mahşerdi! 

Eşin var âşiyanın var, baharın var ki beklerdin. 

Kıyametler koparmak neydi ey bülbül, nedir derdin? 

O zümrüt tahta kondun, bir semavi saltanat kurdun, 

Cihanın yurdu hep çiğnense, çiğnenmez senin yurdun! 

Bugün bir yemyeşil vâdi, yarın bir kıpkızıl gülşen, 

Gezersin hânumânın şen, için şen, kâinatın şen! 

Hazansız bir zemin isterse, şayet ruh-ı serbâzın, 

Ufuklar, bu’d-i mutlaklar bütün mahkûm-ı pervâzın. 

Değil bir kayda, sığmazsın kanatlandın mı eb’ada 

Hayatın en muhayyel gayedir âhrara dünyada. 

Neden öyleyse matemlerle eyyâmın perişandır, 

Niçin bir katrecik göğsünde bir umman huruşandır? 

Hayır matem senin hakkın değil, matem benim hakkım; 

Asırlar var ki aydınlık nedir hiç bilmez afakım. 

Teselliden nasibim yok, hazan ağlar baharımda 

Bugün bir hanumansız serseriyim öz diyarımda. 

Ne hüsrandır ki: Şark’ın ben vefâsız, kansız evlâdı, 

Seraba Garba çiğnettim de çıktım hâk-i ecdâdı! 

Hayalimden geçerken şimdi, fikrim herc ü merc oldu, 

Salahaddin-i Eyyubi’lerin, Fatih’lerin yurdu. 

Ne zillettir ki: nâkûs inlesin beyninde Osman’ın; 

Ezan sussun, fezâlardan silinsin yâdı Mevlâ’nın! 

Ne hicrandır ki: en şevketli bir mâzi serâb olsun; 

O kudretler, o satvetler harâb olsun, türâb olsun! 

Çökük bir kubbe kalsın ma’bedinden Yıldırım Hân’ın; 

Şenâatlerle çiğnensin muazzam Kabri Orhan’ın! 

Ne heybettir ki: vahdet-gâhı dînin devrilip, taş taş, 

Sürünsün şimdi milyonlarca me’vâsız kalan dindaş! 

Yıkılmış hânmânlar yerde işkenceyle kıvransın; 

Serilmiş gövdeler, binlerce, yüz binlerce doğransın! 

Dolaşsın, sonra, İslâm’ın harem-gâhında nâ-mahrem… 

Benim hakkım, sus ey bülbül, senin hakkın değil mâtem! 


 

ŞİİRİN İÇERİK YÖNÜNDEN İNCELENMESİ 


1)BİLİNMEYEN KELİME VE DEYİMLER 


aşiyan: Kuş yuvası, barınılan yer, yuva 

zümrüt: Parlak yeşil renkli kıymetli taş 

semavi: Allah tarafından olan, ilahi 2 ) Semaya, göğe ait 

gülşen :Gül bahçesi ,güllük,gülistanlık 

hanüman: Aile ocağı, ev ,bark 

hazan: Güz, sonbahar, 

Serbaz: Korkusuz, cesur, yürekli 

Bud-i mutlak: Sonsuz mesafe 

Eb’ada: Mesafeler 

Muhayyel: Yüksek 

Hüruşan: Çağlamak 

afak:Ufuklar 

şark:Doğu 

serapa:Baştan ayağa,önden sona , hep 

garp :Batı 

hak-i ecdadı :Ecdad Toprağını 

herc-ü merc: Alt üst olmak 


 

2)Beyitlerin Açıklanması 


 

Bülbül şiiri , Türk milletinin belki de İslam ümmetinin tarihinin en hayati noktalarında vatan sevdalısı bir şairi tarafından yazılmıştır.Osmanlının ilk başkenti Bursa’yı işgal eden yunan orduları komutanı Orhan Gazi’nin ağır hakaretler ve küfürlerle tekmelemesinin ardından bu haber bütün ülkeye yayılır Akif de bu haberi alır,hüzünlenir bulunduğu şehrin dışkına çıkar bir ormana gider bir ağacın dibine oturur.Karşıdaki ağaç da bülbül kuşu ötmektedir ona hitaben bu mısralar ağzından dökülmeye başlar. 


 

Eşin var, aşiyanın var baharın var ki beklerdin 

Kıyametler koparmak neydi ey bülbül nedir derdin 

Bülbüle sesleniyor bülbülün feryad-ı figanını yersiz buluyor. Bülbülün bütün nimetlerin içinde olmasına rağmen ağıt yakmasının şımarmak haddini bilmemek olduğunu söylüyor. 


 

O zümrüd tahta kondun bir semavi saltanat kurdun 

Cihanın yurdu çiğnense çiğnenmez senin yurdun 

Dünyanın her yeri işgal edilse bile bülbül yuvasına kimse karışmaz biraz da hep bu verimli ve önemli toprakların emperyalist devletlerin iştahını kabartıyor başka coğrafyalar kimsenin ilgisini çekmiyor. Mehmet Akif yaşadığı topraklara menfaatleri için değil değerleri için bağlandığı için gözünün önündeki manzara Akif’in içini parçalıyor. 


 

Bugün bir yemyeşil vadi yarın kıpkızıl bir gülşen 

Gezersin hanümanın şen için şen kâinatın şen 

Bugün de yarın da ona kimsenin zarar vermeyeceğini sevdikleriyle yaşayamayacağını dile getiriyor. Müthiş bir tasvir yapıyor bülbülün serbestliğinin altını çiziyor. 


 

Hazansız bir zemin isterse şayet ruhi serbazın 

Ufuklar bud-i mutlaklar bütün mahkum-i serbazın 


 

Eğer bulunduğun mekanda huzursuz olduğunu hissediyorsan ruhu nerede yaşamak istiyorsa oraya gidebileceğini fakat kendisinin insan olması ve insanlarda bir vatan olgusunun var olduğunu dillendiriyor. 

Değil bir kayda sığmazsın kanatlandın mı ebada 

Hayatın en muhayyel gayedir ahrara dünyada 

Senin mekânın işgal edilebilen bir alan değildir istediğin anda istediğin diyara gidebilirsin Akif bu zor durumda bir bülbüle bile imrendiğini onun istediği kadar istediği yere gidebileceğini söylüyor. 


 

Neden öyleyse matemlerle eyyamın perişandır 

Niçin bir damlacık göğsünde bir umman huruşandır. 

Şair, bülbülü tasvir ediyor içinde bulunduğu durumu ortaya koyduktan sonra bülbülün hala ötmesine isyan ediyor ve feryadın yersiz olduğunu zor durumda olanın kendisi olduğunu bülbülün yakarışının doğru olmadığını yersiz ağlaşmayı boş buluyor. 


 

Hayır matem senin değil matem benim hakkım 

Asırlar var ki aydınlık nedir bilmez afakım 

Gerçek feryad etmesi gerekenin kendisi olduğunu yıllardır vatan topraklarının cazibe merkezi olduğunu ve devamlı savaşmak zorunda olduğunu topraklarını savunmak için hep acı çekenin kendisi olduğunu dile getirmektedir. Eğer yeryüzünde birinin şikayetçi olacaksa onun da şu an işgal altında olan ve eli kolu bağlanmış vaziyette olan kendisinin hakkı olduğunu söylüyor. 


 

Teselliden nasibim yok hazan ağlar baharımda 

Bugün bir hanümansız serseriyim öz diyarımda 

Kendisini teselli edecek kimse yoktur bütün milleti aynı duyguyu paylaşmaktadır. Artık sonbaharın geldiğini her şeyin bittiğini söylüyor. Ve atalarının mirasına sahip çıkamayıp ecnebilere topraklarını kaptırdığı için kendini hiç bir şey umrunda olmayan serserilere benzetiyor. 


 

Ne hüsrandır ki şarkın ben vefasız kansız evladı 

Serapa garba çiğnettim de çıktım hak-i ecdadı 


 

Şark Türk Edebiyatında batının karşısındaki her zaman karşı kutup olan doğuyu temsil eder. Ve şair doğunun çocuğudur. Ecdad toprağını Bursa batıdadır, Doğuda karsa kadar vatanın her köşesi batılı kafirlerin elindedir.Ve şair nefis muhasebesi yaparak kendini suçlamaktadır. Kendiyle birlikte doğuyu ve vatan savunmasını hayatın merkezine almayan 

Birey ve toplumsal olarak bizi suçlamaktadır. 


 

Hayalimden geçerken fikrim hercümerc oldu 

Selahaddin-i Eyyubi’lerin Fatih’lerin yurdu 

Son olan olaylardan sonra her vatan evladı gibi oda ecdadını hayalinde canlandırıyor ve Türk tarihinde çok önemli yerleri olan atalarını hatırlıyor ve bu toprakların onların emaneti olduğunu hatırladıkça çılgına dönüyor , kahroluyor.Akif bu karşı duruşuyla hem zamanına hem de gelecek nesillere vatan için çırpınmanın ne demek olduğunu muhteşem bir şekilde haykırıyor. 


 

Ne zillettir ki nakus inlesin beyninde Osman’ın 

Ezan sussun fezalardan silinsin yad-ı Mevlanın 

Ne kadar büyük bir çelişkidir ki atalarıyla bu toprakları bırakanlarla kendisi arasında çok mesafe vardır. İslamı dünyaya yayan bir geçmiş ve onunun torunu dedesinin kulaklarında çan seslerinin inlemesine izin vermektedir.Tarihin ve islamın bütün izi silinmekte ve ataların kanlarıyla aldıkları topraklar elden çıkmaktadır. 


 

Ne hicrandır ki en şevketli bir mazi serap olsun 

O kudretler o satvetler harab olsun türab olsun 

O bir karakter abidesidir. Dünya devletlerini önünde diz çöktüren kocaman bir geçmiş yok sayılmaktadır. Vatan topraklarıyla beraber her şey yok edilmektedir. Dünyanın her yerine özgürlük, medeniyet götüren Osmanlı merhamete ve özgürlüğe muhtaçtır. 


 

Çökük bir kubbe kalsın mabedinden yıldırım hanın 

Şenaatlerle çiğnensin muazzam kabri Orhan’ın 

Ecdadın muazzam mabetlerinden yıkık dökük perişan edilmiş bütün medeniyetin biriktirdikleri bir kalemde yok olsun , bütün kültür mirası yok edilsin ve saygısızca topraklar talan edilip ecdadın kabirleri küfürlerle tekmelensin.Bir vatanperver için içinde bulunulabilecek en zor durum. 


 

Ne haybettir ki vahdetgahı dinin devrilip taş taş 

Sürünsün şimdi milyonlarca mevasız kaln dindaş 

Anadolu, İstanbul yani Osmanlı şehirleri aynı zamanda tüm İslam aleminin başkentiydi. Yani Osmanlı padişahlarının halife olması bütün İslam dünyasını Osmanlıya bağlıyordu Akif, işte bu tarihi kırılmaya parmak basmakta ve Müslümanların İslam’ın doğduğundan beri peygamberden beri ilk defa sahipsiz kalıp İslam ümmetinin sağa sola savrulacağını görmekte ve yıkılmaktadır. 


 

Dolaşsın sonra İslam’ın haremgahında namahrem 

Benim hakkım,sus ey bülbül senin hakkın değil matem 

İslam’ın kutsal mekanlarının ecnebilerin elinin değmesiyle,her şeyin alt üst olduğunu ortaya koymuştur.Şiirin geneline baktığımızda onun bir değerler sistemi üzerine kurgulandığını görebiliriz.Şiirde ecdadına duyduğu saygıyı dile getirir.Şarkın ruhunu ve kimliğini kaybetmesinden dem vurmaktadır. 


 

Şiirin Biçim Yönünden İncelenmesi 

Nazım Birimi Beyittir. 16 beyitten oluşur şiir.Aruz vezniyle yazılmıştır. 

beklerdin          -in: redif 

derdin              -erd:zengin kafiye 

kurdun               -un :redif 

yurdun               -ur :tam kafiye 

gülşen                  -şen:tunç kafiye 

şen                      -şen 

serbazın                 -in :redif 

pervazın                -az:tam kafiye 

-eb-ada                   -da :redif 

-dünyada                 -a :yarım kafiye 

-perişandır               -dır :redif 

-hüruşandır              -şan :zengin kafiye 

hakkım                   -ım: redif 

afakım                    -k :yarım kafiye 

baharımda               -ımda :redif 

diyarımda                -ar     :tam kafiye 

evladı                       -ı : redif 

ecdadı                      -ad: tam kafiye 

oldu                         -u :redif 

yurdu                       -d :yarım kafiye 

Osman’ın                  -ın :redif 

mevlanın                  -an :tam kafiye 

taş                            -aş : tam kafiye 

dindaş                      -aş :tam kafiye 

kıvransın                      -sın :redif 

1=ipegin erkeğe haram olması 2=altının erkeğe haram olması 3=zina yapanın taşlanaraköldürülmesi 4=erkek ve kadinin sunnet edilmesi 5=kabir a...